Sekretariat: 85 718 31 47

sp_ogrodniczki@wp.pl

Pedagog / Logopeda

LOGOPEDA

Godziny pracy logopedy Moniki Stepaniuk
Rok szkolny 2023/2024:

Poniedziałek 11.30-14.30
Wtorek 8.30-10.30 / 11.30-13.30
Środa 12.00-14.00
Czwartek 9.00-11.00 / 12.15-14.15
Piątek 8.30-10.30 / 11.30-13.30

Godzina dostępności: czwartek 11.00-12.00

Dlaczego jest ważna współpraca logopedy z ortodontą?

– wada zgryzu może być konsekwencją nieprawidłowych funkcji
zachodzących w jamie ustnej lub być ich przyczyną
– właściwie położenie języka w buzi powoduje prawidłowy wzrost i rozwój
twarzoczaszki
– ortodonta opracowuje i wdraża leczenie wady zgryzu a logopeda
rozpoczyna terapię, która ma na celu eliminację przyczyn
– terapia logopedyczna w dyslalii zgryzowej ma na celu ćwiczenie:
*toru oddechowego,
*prawidłowej pozycji spoczynkowej języka,
*sposobu połykania,
*ruchomości aparatu artykulacyjnego,
*koordynacji oddechowej, artykulacyjnej i fonacyjnej.
– Rodzicu pamiętaj: Dzięki współpracy logopedy z ortodontą często możliwe jest
szybsze i trwałe osiągnięcie celów terapeutycznych.

Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym

Prawidłowo rozwijający się trzylatek komunikuje się, tworząc proste zdania. Za ich pomocą przekazuje
otoczeniu informacje o swoich potrzebach, chęciach. Potrafi też uważnie słuchać, zapamiętuje informacje.
Wykonuje polecenia. Prawidłowo rozwijający się czterolatek nie ma problemów z komunikacją z
otoczeniem. Wykonuje złożone polecenia, współpracuje, zapamiętuje informacje.
Normą jest, że 3 lub 4 latek nie wymawia głosek szumiących, tylko zamienia je na s, z, c, dz. Głoski: sz,
cz, dż, ż pojawiają się w mowie dziecka około 5 roku życia( czasami również „r”, chociaż jest to głoska, z
reguły pojawiająca się najpóźniej – około 6 roku życia).
Istnieją normy, które są dla nas, dorosłych wyznacznikiem wad wymowy. Wynika z nich, że należy
podjąć działanie, gdy:
 Język wsuwa się między zęby (to jest zawsze niewłaściwa realizacja!),
 Występuje zamiana głosek K, G – T, D (realizacja kok/tot zamiast kot),
 Zamiast głoski L pojawia się głoska J,
 Mówienie dziecka jest niezrozumiałe, zamienia sylaby, opuszcza fragmenty słów.
Jednak nie tylko sposób wymowy głosek jest istotny: nieprawidłowa wymowa wiąże się z niewłaściwą
pracą mięśni artykulacyjnych, co często powiązane jest ze sposobem oddychania, pozycją spoczynkową
języka i połykaniem
Powinno nas również zaniepokoić, gdy zauważymy u dziecka:
 Oddychanie przez otwarte usta
 częste wypychanie język z buzi
 gdy w czasie snu dziecko ma otwartą buzię, często się ślini, chrapie

Wspieranie terapii logopedycznej w domu

Czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój mowy jest między innymi sprawność całego aparatu
mowy, na który składają się:
– aparat oddechowy
– aparat fonacyjny
– aparat artykulacyjny

Terapia logopedyczna jest długim procesem, dlatego praca w domu z rodzicem jest jej nieodłącznym
elementem. Dzięki temu dziecko szybciej zostanie wyprowadzone z wady wymowy.
Propozycje ćwiczeń logopedycznych w domu:
– Zabawy oddechowe ( pamiętajmy! wdech nosem – wydech ustami): dmuchanie na skrawki papieru, na
piórka, robienie baniek ( podczas ćwiczeń staramy się różnicować siłę wydechu)
– ćwiczenia fonacyjne:
* naśladowanie odgłosów zwierząt
* naśladowanie śmiechu różnych ludzi ( hahaha, hihihih, hohohoho, hehehe)
* śpiewanie piosenek, mówienie wierszyków
– ćwiczenia artykulacyjne ( najlepiej jest wykonywać je przed lustrem, czas ćwiczeń od 3 do 10 minut i
więcej – codziennie)
* szeroki uśmiech przy zamkniętych ustach na zmienę z robieniem dzióbka
* wysyłanie buziaczków
* osiołek: i- o – i -o
* karetka: e – o – e – o
* wąsy: między wargi a nos układamy słomkę, tak aby dziecko utrzymało ją jak najdłużej ( wtedy musi
zrobić dzióbek)
* liczenie zębów czubkiem języka
* koci grzbiet: zaczepiamy język za dolne zęby i wypychamy
* kląskanie ( z jednoczesnym ruchem warg)
* parskanie wargami
* malowanie językiem, np kropek na podniebieniu
* przyklejanie całego języka do podniebienia i sprawdzamy, kto dłużej wytrzyma?? 😉
Miłej zabawy!
Rodzicu pamiętaj, jeśli czegoś nie jesteś pewien, coś Cię martwi w mowie dziecka, skontaktuj się z
logopedą.

GARŚĆ ISTOTNYCH INFORMACJI 🙂

– zajęcia w szkole najczęściej odbywają się raz w tygodniu w grupach do 4 osób lub zgodnie z
indywidualnymi potrzebami uczniów.
– zajęcia trwają około 30-45 minut. Ostateczny czas ich trwania uzależniony jest od indywidualnych
potrzeb uczniów.
– Terapia wad wymowy obejmuje trzy podstawowe etapy:
* przygotowawczy ( usuwanie przyczyn istniejących wad wymowy)
* wywoływanie głoski lub korygowanie niewłaściwie realizowanej
* utrwalanie prawidłowo brzmiącej głoski – najdłuższy etap, wymagający konsekwencji i
systematyczności ze strony logopedy, dziecka i rodzica
PAMIĘTAJMY! Tylko regularne uczęszczanie na terapię logopedyczną i codzienne ćwiczenia w domu
będą skutkowały poprawą wymowy. 🙂

PEDAGOG SPECJALNY 

mgr Marta Sadowska

Poniedziałek

8.00-8.45 oraz 9.50-10.35

Wtorek

09:40-10:40

Środa

8.45 -11.30

Czwartek

8.00-10.00

10.00-11.00 – godziny dostępności

11.00-12.45

Piątek

9.30-11.30

PEDAGOG SZKOLNY

Pedagog szkolny mgr Anna Giełażyn

Poniedziałek

08:00-11:40

Wtorek

8.45-13.30

Środa

9.45-14.30

14.30-15.30 – godziny dostępności

Czwartek

8.55-13.00

Piątek

8.55-13.40

Jeżeli czujesz się krzywdzony i potrzebujesz pomocy – możesz zadzwonić pod numer

116 111 prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę jest czynny całą dobę przez  7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Specjaliści porozmawiają z Tobą o każdym trudnym problemie i udzielą Ci pomocy.

Wszelkie aktualne informacje znajdują się też na stronach: www.116111.pl oraz www.fdds.pl .

116 123

Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia” 

To numer, pod który mogą dzwonić ofiary przemocy w rodzinie, a także osoby, które usłyszały o takiej przemocy lub są jej świadkami. Konsultacje prowadzone są telefonicznie lub mailowo: poradnia@niebieskalinia.pl.  Kontaktując się z „Niebieską Linią” uzyskasz wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o możliwościach uzyskania pomocy najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.