Pedagog/Logopeda/Psycholog
LOGOPEDA
mgr Monika Stepaniuk
Poniedziałek
11.45-13.45
10.45-11.45 (konsultacje)
Wtorek
11.30-15.15
Środa
11.30-15.15
Czwartek
8.00-14.00
Piątek
9.00-13.30
Dlaczego jest ważna współpraca logopedy z ortodontą?
– wada zgryzu może być konsekwencją nieprawidłowych funkcji
zachodzących w jamie ustnej lub być ich przyczyną
– właściwie położenie języka w buzi powoduje prawidłowy wzrost i rozwój twarzoczaszki
– ortodonta opracowuje i wdraża leczenie wady zgryzu a logopeda
rozpoczyna terapię, która ma na celu eliminację przyczyn
– terapia logopedyczna w dyslalii zgryzowej ma na celu ćwiczenie:
*toru oddechowego,
*prawidłowej pozycji spoczynkowej języka,
*sposobu połykania,
*ruchomości aparatu artykulacyjnego,
*koordynacji oddechowej, artykulacyjnej i fonacyjnej.
– Rodzicu pamiętaj: Dzięki współpracy logopedy z ortodontą często możliwe jest szybsze i trwałe osiągnięcie celów terapeutycznych.
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym
Prawidłowo rozwijający się trzylatek komunikuje się, tworząc proste zdania. Za ich pomocą przekazuje otoczeniu informacje o swoich potrzebach, chęciach. Potrafi też uważnie słuchać, zapamiętuje informacje.
Wykonuje polecenia. Prawidłowo rozwijający się czterolatek nie ma problemów z komunikacją z otoczeniem. Wykonuje złożone polecenia, współpracuje, zapamiętuje informacje.
Normą jest, że 3 lub 4 latek nie wymawia głosek szumiących, tylko zamienia je na s, z, c, dz. Głoski: sz,
cz, dż, ż pojawiają się w mowie dziecka około 5 roku życia( czasami również „r”, chociaż jest to głoska, z reguły pojawiająca się najpóźniej – około 6 roku życia).
Istnieją normy, które są dla nas, dorosłych wyznacznikiem wad wymowy. Wynika z nich, że należy podjąć działanie, gdy:
Język wsuwa się między zęby (to jest zawsze niewłaściwa realizacja!),
Występuje zamiana głosek K, G – T, D (realizacja kok/tot zamiast kot),
Zamiast głoski L pojawia się głoska J,
Mówienie dziecka jest niezrozumiałe, zamienia sylaby, opuszcza fragmenty słów.
Jednak nie tylko sposób wymowy głosek jest istotny: nieprawidłowa wymowa wiąże się z niewłaściwą pracą mięśni artykulacyjnych, co często powiązane jest ze sposobem oddychania, pozycją spoczynkową języka i połykaniem.
Powinno nas również zaniepokoić, gdy zauważymy u dziecka:
Oddychanie przez otwarte usta
częste wypychanie język z buzi
gdy w czasie snu dziecko ma otwartą buzię, często się ślini, chrapie
Wspieranie terapii logopedycznej w domu
Czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój mowy jest między innymi sprawność całego aparatu mowy, na który składają się:
– aparat oddechowy
– aparat fonacyjny
– aparat artykulacyjny
Terapia logopedyczna jest długim procesem, dlatego praca w domu z rodzicem jest jej nieodłącznym elementem. Dzięki temu dziecko szybciej zostanie wyprowadzone z wady wymowy.
Propozycje ćwiczeń logopedycznych w domu:
– Zabawy oddechowe ( pamiętajmy! wdech nosem – wydech ustami): dmuchanie na skrawki papieru, na piórka, robienie baniek ( podczas ćwiczeń staramy się różnicować siłę wydechu)
– ćwiczenia fonacyjne:
* naśladowanie odgłosów zwierząt
* naśladowanie śmiechu różnych ludzi ( hahaha, hihihih, hohohoho, hehehe)
* śpiewanie piosenek, mówienie wierszyków
– ćwiczenia artykulacyjne ( najlepiej jest wykonywać je przed lustrem, czas ćwiczeń od 3 do 10 minut i więcej – codziennie)
* szeroki uśmiech przy zamkniętych ustach na zmianę z robieniem dzióbka
* wysyłanie buziaczków
* osiołek: i- o – i -o
* karetka: e – o – e – o
* wąsy: między wargi a nos układamy słomkę, tak aby dziecko utrzymało ją jak najdłużej ( wtedy musi
zrobić dzióbek)
* liczenie zębów czubkiem języka
* koci grzbiet: zaczepiamy język za dolne zęby i wypychamy
* kląskanie ( z jednoczesnym ruchem warg)
* parskanie wargami
* malowanie językiem, np kropek na podniebieniu
* przyklejanie całego języka do podniebienia i sprawdzamy, kto dłużej wytrzyma?? 😉
Miłej zabawy!
Rodzicu pamiętaj, jeśli czegoś nie jesteś pewien, coś Cię martwi w mowie dziecka, skontaktuj się z logopedą.
GARŚĆ ISTOTNYCH INFORMACJI 🙂
– zajęcia w szkole najczęściej odbywają się raz w tygodniu w grupach do 4 osób lub zgodnie z indywidualnymi potrzebami uczniów.
– zajęcia trwają około 30-45 minut. Ostateczny czas ich trwania uzależniony jest od indywidualnych potrzeb uczniów.
– Terapia wad wymowy obejmuje trzy podstawowe etapy:
* przygotowawczy ( usuwanie przyczyn istniejących wad wymowy)
* wywoływanie głoski lub korygowanie niewłaściwie realizowanej
* utrwalanie prawidłowo brzmiącej głoski – najdłuższy etap, wymagający konsekwencji i systematyczności ze strony logopedy, dziecka i rodzica
PAMIĘTAJMY! Tylko regularne uczęszczanie na terapię logopedyczną i codzienne ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy. 🙂
PEDAGOG SPECJALNY
mgr Marta Sadowska
Poniedziałek
09.50-16:00
Wtorek
08.00-10:50
Środa
08.00-11:00
Czwartek
08:00-11:00
Piątek
08:00-14:15
13:15-14:15 – Godzina dostępności
PSYCHOLOG
mgr Urszula Borowska
Poniedziałek
08:00-15:30
Wtorek
10:45-12:30
Środa
08:00-12:30
Czwartek
08:00-12:15
Piątek
08:00-08:45
08:45-09:45 – Godzina dostępności
PEDAGOG SZKOLNY
mgr Anna Giełażyn
Poniedziałek
8.45-12.30
Wtorek
8.55-13.30
Środa
8.45-14.00
14.00-15.00 – godziny dostępności
Czwartek
8.45-13.30
Piątek
09:50-13:30
Jeżeli czujesz się krzywdzony i potrzebujesz pomocy – możesz zadzwonić pod numer
116 111 prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę jest czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Specjaliści porozmawiają z Tobą o każdym trudnym problemie i udzielą Ci pomocy.
Wszelkie aktualne informacje znajdują się też na stronach: www.116111.pl oraz www.fdds.pl .
116 123
Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”
To numer, pod który mogą dzwonić ofiary przemocy w rodzinie, a także osoby, które usłyszały o takiej przemocy lub są jej świadkami. Konsultacje prowadzone są telefonicznie lub mailowo: poradnia@niebieskalinia.pl. Kontaktując się z „Niebieską Linią” uzyskasz wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o możliwościach uzyskania pomocy najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.